نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک

نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک

در صورت از بین رفتن دیوارکشی قدیمی اراضی در نتیجه ممکن است. به حدود اراضی تعارض گردد و همین سبب به وجود آمدن اختلافاتی می شود. در واقع برخی از اختلافات ملکی مربوط به اراضی می باشد که مجاور هم قرار گرفته اند. و مرز هایشان به هم ریخته می باشد در نتیجه برای اینکه بتوان حدود اربعه ملک را معلوم نمود. این اختلافات را حل نمود لازم است جانمایی ملک انجام شود. و جانمایی ملک با انجام تفسیر عکس هوایی ممکن می باشد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی به جهت تهیه تامین دلیل در واقع به جهت تهیه نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری ضروری می باشد.

این متخصص برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا با مراجعه به سازمان نقشه برداری عکس هوایی پوشش دار قدیمی را تهیه خواهد کرد. تا دیوارکشی قدیمی ملک تشخیص داده شود. در ادامه با استفاده از استریوسکوپ تفسیر عکس هوایی انجام می شود. و در نتیجه با جانمایی عکس هوایی بر روی زمین حدود اربعه ملک معلوم می شود. با مشخص شدن این حدود در ادامه نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. در نتیجه این نقشه به همراه گزارش تفسیر عکس هوایی قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

منظور از تفسیر عکس هوایی چیست؟

تفسیر عکس هوایی از 150 سال قبل تا به امروزه برای مقاصد مختلف از جمله جانمایی ملک، حل اختلافات ملکی، مقاصد نظامی، تهیه نقشه و .. کاربرد دارد.

منظور از تفسیر عکس هوایی به کار بردن روش های های تخصصی می باشد تا در نتیجه تشخیص و تعیین حدود پدیده ها و عوارض مختلف بر روی عکس هوایی ممکن باشد. تفسیر عکس هوایی با قانون ملی اعلام شدن اراضی کاربرد های بسیاری پیدا کرده است. در واقع با ملی اعلام شدن اراضی اختلافاتی بین مالکین اراضی و دولت به وجود می آید. برای حل این اختلافات لازم است مدارکی را به عنوان تامین دلیل با تفسیر عکس هوایی تهیه نمود. در واقع لازم است سابقه احیا در اراضی بررسی شود. تا معلوم گردد اراضی ملی نمی باشد.

برای انجام تفسیر عکس هوایی مراجعه به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد.

تهیه عکس هوایی

به طور کلی عکس هوایی عبارت است از یک تصویر واقعی از عوارض و خصوصیات ظاهری سطح زمین که توسط هواپیما یا کوادکوپتر با استفاده از یک دوربین اخذ می شود.

در واقع سازمان نقشه برداری ایران سال 1332 فعالیت خود را آغاز کرد. این سازمان با تهیه عکس هوایی از همه نقاط کشور آرشیوی از عکس هوایی را در اختیار دارد. این سازمان در حال حاضر نزدیک 8 هزار حلقه فیلم و بیش از 2میلیون عکس هوایی را در اختیار دارد. مشاهده ویژگی های یک منظره روی سطح زمین دشوار می باشد. در نتیجه انجام تفسیر عکس هوایی از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید.

از جمله مهم ترین کاربرد های تفسیر عکس هوایی مطالعات زمین شناسی، راهسازی، منبع طبیعی ، کشاورزی، نظامی ، تهیه تامین دلیل، بررسی سابقه احیا و … می باشد.

مشخصات عکس هوایی

در تفسیر عکس هوایی مشخصات ملک اهمیت زیادی دارد. در واقع تفسیر و بررسی عکس هوایی از عهده یک فرد متخصص بر می آید. این متخصص همان کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می باشد. مشخصات عکس هوایی که با توجه به آن تفسیر عکس هوایی انجام می شود شامل:

  • شماره عکس
  • فاصله کانونی
  • علائم کناری عکس هوایی
  • آلتیمتر
  • ساعت
  • تراز
  • شماره دوربین

تفاوت نقشه و عکس هوایی چیست؟

نقشه تصویری از سطح زمین می باشد که به یک نسبتی کوچک شده است. در واقع نقشه به یک مقیاسی کوچک می باشد.

عکس هوایی بک تصور مرکزی می باشد که از روی زمین با استفاده از دوربین اخذ می شود. بارز ترین تفاوتی که نقشه و عکس هوایی در نمایش جزئیات می باشد. در واقع در عکس هوایی تمامی عوارض به صورت حقیقی و همانطور که هستند تصویر می شود. با تفسیر و عکس هوایی در نتیجه اطلاعاتی از عکس هوایی می توان به دست آورد. انجام تفسیر عکس هوایی به جهت به دست آمدن اطلاعات از عکس هوایی با استفاده از تجهیزاتی همانند استریوسکوپ ممکن می باشد. تا با روش برجسته بینی اطلاعات از عکس هوایی به دست آید.

تفسیر عکس هوایی جانمایی ملک

برخی از املاک ممکن است در طی گذر زمان دیوارکشیشان و حدود اربعه شان از بین رفته باشد. و  نا معلوم شده باشد همین امر سبب می شود. که حفاظت از ملک ممکن نباشد. و در نتیجه به حدود ملک تعارض می شود. در نتیجه با تعارض به حدود اربعه ملک اختلافات ملکی به وجود می آید. زمانی حل این اختلافات ممکن است که تامین دلیلی تهیه شود. نمونه دادخواست تامین دلیل جانمایی ملک توسط یک متخصص قابل تهیه می باشد. در واقع لازم است جانمایی ملک که با انجام تفسیر عکس هوایی ممکن می باشد.

کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی صلاحیت انجام تفسیر عکس هوایی را به منظور جانمایی ملک را دارد. برای انجام تفسیر عکس هوایی ابتدا عکس هوایی تهیه می شود. و در ادامه بعد از تهیه عکس هوایی قدیمی سپس تفسیر عکس هوایی انجام می شود. برای انجام تفسیر عکس هوایی از تجهیزات و روش های تخصصی استفاده می شود. و در نتیجه دیوارکشی قدیمی ملک بر روی عکس هوایی بررسی می گردد. در ادامه با جانمایی ملک بر روی زمین حدود اربعه ملک معلوم می شود.

با معلوم شدن حدود اربعه ملک در ادامه نقشه برداری از ملک آغاز می شود. و برای انجام نقشه برداری از ملک از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود .و بعد از برداشت زمینی سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می گیرد. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود. در واقع با ارائه این مدرک به مراجع قضایی در نتیجه متجاوز شناسایی می شود و اختلافات حل می گردد.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما