پلاک ثبتی در سند دفترچه ای

پلاک ثبتی در سند دفترچه ای

به جهت شناسایی املاک و اراضی پلاک ثبتی اصلی و فرعی به وجود آمده است. در نتیجه در صورتی که حدود و آدرس ملک به دلایلی نا معلوم شود. با استفاده از این پلاک در نتیجه یافتن حدود و موقعیت ملک ممکن خواهد بود. به عبارت دیگر  یافتن آدرس ملک گمشده و همچنین مشخص نمودن ملک فاقد دیوارکشی با انجام جانمایی پلاک ثبتی ممکن می باشد.

پلاک ثبتی در سند دفترچه ای درج می شود. در نتیجه برای انجام جانمایی پلاک ثبتی می توان به یک فرد متخصص مراجعه نمود. این متخصصی که می تواند این عملیات را انجام دهد کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می باشد. کارشناس به جهت انجام این عملیات اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی ملک را گرد آوری خواهد کرد و در نتیجه جانمایی پلاک ثبتی ملک را به کمک این اسناد و اسناد ثبتی انجام خواهد داد.

جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی عبارت فنی می باشد. که مفهوم عامیانه پیدا کرده است. و با انجام آن آدرس ملک از روی سند معلوم می شود. در واقع برای معلوم نمودن آدرس و حدود اربعه ملک جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام می شود. انجام این عملیات تخصصی از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی بر می آید. این متخصص با توجه به پلاک ثبتی که در سند دفترچه ای درج شده است این عملیات را انجام خواهد داد.

کاربرد جانمایی پلاک ثبتی

  • معلوم نمودن موقعیت دقیق املاک
  • یافتن آدرس ملک گمشده
  • معلوم شدن حدود اراضی و جلوگیری از تعارض
  • جانمایی حدود اربعه املاکی که به دلایلی از جمله زلزله از بین رفته است
  • برای اطمینان از درستی نقشه ثبتی موجود ملک در هنگام معامله زمین

یافتن آدرس ملک گمشده

برخی از املاک و اراضی موقعیت و حدود معلومی ندارند. و مالکشان از آدرس آن بی اطلاع می باشند. به دلایل مختلف سالیان سال ملک رها شده است. و تنها از ملک خود سندی قدیمی در اختیار دارند. در این صورت برای این که بتوان مال خود را حفظ کرد باید آدرس ملک معلوم گردد و حدود ملک بر روی زمین تثبیت گردد و برای ملک سند تک برگ اخذ کرد. که در واقع اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی ملک نمی باشد. در نتیجه برای معلوم نمودن این حدود لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. تا مشخص شود پلاک ثبتی ملک به کدام قطعه از زمین تعلق دارد. انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی از عهده افراد متخصص بر می آید. و در صورتی که این عملیات توسط افراد غیر متخصص انجام شود. حدود و موقعیت قطعه ثبتی به درستی بر روی زمین به دست نمی آید.

کارشناس رسمی دادگستری متخصصی است که ابتدا تمامی مدارک ثبتی را جمع آوری خواهد کرد. و سپس با یافتن نقشه ثبتی مربوط به پلاک ثبتی ملک چهار گوشه ملک بر روی زمین جانمایی می گردد. و سپس نوبت به تهیه نقشه یو تی ام فرا می رسد تا در نتیجه با استفاده از این نقشه بتوان سند تک برگ برای ملک اخذ کرد. کارشناس برای تهیه این نقشه با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه مختصات یو تی ام گوشه های ملک را برداشت خواهد کرد. سپس نقشه یو تی ام ترسیم و چاپ می گردد و با مهر و امضای کارشناس معتبر خواهد شد.

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک انجام می شود. مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک شامل موارد زیر می باشد:

  • گرد آوری و بررسی اسناد قدیمی: در این مرحله اسناد و مدارک موجود ملک گرد آوری می شود و مورد بررسی قرار میگیرد. در واقع اسنادی همانند سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه، سند مادر گرد آوری می شود.
  • استخراج نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی : در این مرحله اسناد و مدارک ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود. تا در نتیجه موقعیت پلاک ثبتی ملک از روی نقشه ثبتی مشخص شود.
  • جانمایی ملک: در این مرحله محل ملک از روی نقشه ثبتی ملک بر روی عکس هوایی جانمایی می شود.
  • معلوم شدن مختصات دقیق ملک:در این مرحله مختصات یو تی ام ملک معلوم می شود. و در نتیجه بر روی زمین با استفاده از جی پی اس جانمایی می شود.

جانمایی پلاک ثبتی املاک فاقد دیوار کشی

در صورتی که ملک دیوار کشی نا معلومی داشته باشد. تا در نتیجه ممکن است به حدود ملک تعارض رخ دهد. در واقع ممکن است به دلایلی از جمله زلرله حدود اراضی نا معلوم شود.

برای اینکه بتوان حدود اربعه اراضی را معلوم نمود لازم است اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک مور بررسی قرار بگیرد. و جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود.

برای انجام این عملیات تخصصی مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. این متخصص برای انجام این عملیات اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک را مورد بررسی قرار می دهد. و در نتیجه این عملیات انجام می شود. در ادامه با معلوم شدن حدود و دیوار کشی ملک نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود. برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. بعد از برداشت زمینی ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. همچنین دیوار کشی ملک به صورت اصولی انجام می شود. و امکان تعارض به حدود اربعه ملک وجود نخواهد داشت.

چه املاکی نیاز به جانمایی پلاک ثبتی دارند؟

زمانی لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود که :

  • اگر در تعلق یک سند به ملکی که مالک خود را مالک آن می داند شبهه ایجاد شود.
  • چند مالک با اسنادی متفاوت ادعای مالکیت ملک را داشته باشند.
  • مالک یک سند داشته باشد و آدرس آن را نداند
  • دادگاه دستور جانمایی پلاک ثبتی دهد
  • مختصات یو تی ام کنج های ملک و حدود اربعه آن معلوم نباشد.
  • به دلایلی حدود اربعه ملک به طور دقیق معلوم نباشد.
  • شهرداری دستور نقشه یو تی ام وضع موجود را دهد.
  • ملک به ارث رسیده باشد. و آدرس یا حدود اربعه ملک نا معلوم باشد.

 

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما