هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

برخی املاک و اراضی هستند که فاقد سند مالکیت رسمی هستند. و در واقع مالکین این املاک به دلایلی موفق به اخذ سد مالکیت رسمی از اداره ثبت اسناد نشده اند. و تنها سندی که از ملک وجود دارد قولنامه است که امنیت پایینی دارند. این اسناد قولنامه ای امکان جعلشان وجود دارد. بنابراین لازم است بر طبق ماده 147 اقدام به اخذ سند رسمی نمود. اما برخی املاک و اراضی مشمول این قانون نمی شوند. در واقع اگر دسترسی به مالک پیشین مقدور باشد و یا حداقل به یکی از وراث وی بتوان دسترسی داشت. و همچنین در صورتی که اراضی متعلق به دولت باشد یعنی ملی باشد. در نتیجه نمی توان از این قانون برای اخذ سند مالکیت برای اراضی و املاک استفاده کرد.

لازم به ذکر است که لازم است ملک سابقه ثبتی داشته باشد و در آن بنا وجود داشته باشد. اسناد رسمی که امروزه برای املاک صادر  می شود اسناد تک برگ هستند. که برای این اسناد لازم است که اطلاعات کاملی از ملک فراهم شود. پس هم از عرصه و هم از اعیان باید نقشه یو تی ام تهیه گردد. که با تهیه این نقشه ابعاد و مساحت ملک به همراه موقعیت مکانی دقیق ملک به دست می آید. هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند بر طبق تعرفه مشخص می شود.

ماده 147

یکی از قوانین پرکاربرد درباره اراضی زراعی در سال های گذشته ماده 147 و 148 می باشد. در واقع در همه جوامع به جهت احراز مالکیت اشخاص بر اموال سند رسمی صادر می شود. برخی از مشکلات به وجود آمده درباره اسنادرسمی باعث شده است که قوانین جدیدی تصویب شود.

ماده 147 قانون ثبت یکی از موضوعات مهم در زمینه اسناد مالکیت می باشد. ماده 147 ساختمان به این دلیل به وجود آمد که اگر افرادی اراضی را به صورت عادی خریداری کرده باشند. اما به دلایلی موفق به اخذ سند رسمی برای ملک نشده اند. در نتیجه به کمک این ماده می توان اقدام به اخذ سند رسمی بر طبق ماده 147 برای ملک قولنامه ای نمود.

چه املاک و اراضی مشمول ماده 147 می باشند؟

به طور کلی املاک و اراضی که مشمول ماده 147 قانون تعیین تکلیف اراضی می باشند شامل:

  • اراضی کشاورزی، باغاتی و ساختمان هایی که سابقه ثبتی می باشند. و متقاضی آن را به صورت عادی خریداری نموده است. و به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک و ورثه موفق به اخذ سند مالکیت نشده اند.
  • املاکی که عرصه وقفی می باشد و متقاضی عرصه را با حق اعیانی اجاره نموده است. و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.
  • املاکی که دارای سابقه ثبتی می باشد. و ملک مشاعی می باشد. و تصرفات مالک در محل مجزا شده است اما به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالکین دیگر موفق به اخذ سند مالکیت رسمی نشده است.

چه املاک و اراضی مشمول ماده 147 نمی شود؟

  • اراضی که فاقد سابقه ثبتی می باشند.
  • املاک فاقد بنا و دیوار کشی مشخص
  • اراضی ملی و موات
  • اراضی و املاکی که مالک رسمی آن در قید حیات است و دسترسی به وی ممکن می باشد.
  • اراضی و املاکی که مالک رسمی آن فوت نموده است. اما دسترسی به ورثه وی ممکن می باشد.

سابقه ثبتی ماده 147

به طور کلی یکی از شرایطی که با استفاده از آن می توانید اقدام به اخذ سند رسمی بر طبق ماده 147 کنید، داشتن سابقه ثبتی می باشد. املاکی که سابقه ثبتی ندارند نمی توانند از طریق این ماده اقدام به اخذ سند رسمی نمایند. در واقع داشتن سابقه ثبتی به این معنی است که ملک دارای پلاک ثبتی اصلی و فرعی باشد. تنها راهی که  می توان داشتن پلاک ثبتی را ثابت کرد. استعلام پلاک اصلی و فرعی توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می باشد.

چه اطلاعاتی برای اخذ سند رسمی ماده 147 لازم است؟

یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. در واقع با تهیه این نقشه ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود. همچنین از دیگر اطلاعاتی که لازم است معلوم باشد پلاک ثبتی اصلی و فرعی می باشد. در صورتی که پلاک ثبتی ملک معلوم نباشد کارشناس می تواند استخراج آن را انجام دهد. همچنین برای تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت تهیه این نقشه از تجهیزات نقشه برداری دقیق و تخصصی استفاده خواهد کرد.

اخذ سند ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

برخی افراد هستند که ملکی را قولنامه ای خریداری کرده اند. و موفق به اخذ سند تک برگ رسمی ملک خود نشده اند. اسناد قولنامه ای امنیت بالایی ندارد و این افراد برای حفظ حقوق مالکیتشان بایستی سند رسمی برای ملکشان اخذ نمایند. بنابراین بر طبق ماده 147 امکان اخذ سند رسمی برای ملک وجود خواهد داشت. اما لازم است شرایطی وجود داشته باشد تا امکان اخذ سند رسمی بر طبق ماده 147 وجود داشته باشد.

در صورتی که ملک اراضی دولتی، اراضی ملی و منابع طبیعی یا موات باشد. در نتیجه مشمول این قانون نخواهد شد. و در صورتی که ملک موارد نامبرده نباشد و دسترسی به مالک رسمی آن و حداقل یکی از وراث وی ممکن نباشد. در این صورت می توان از این قانون بهره گرفت. همچنین درصورتی که اراضی دارای سابقه ثبتی باشد و ثابت شود ملک متعلق به متقاضی می باشد. و ملک دارای دیوارکشی باشد و بنا هم در ملک وجود داشته باشد. در نتیجه با فراهم کردن مدارکی امکان اخذ سند رسمی وجود خواهد داشت.

نقشه یو تی ام را می توان با مراجعه به یک کارشناس رسمی دادگستری تهیه کرد. این کارشناس صلاحیت تهیه این نقشه را دارد. و پس از تهیه این نقشه آن را مهر و امضا می کند و این نقشه قابل ارائه به اداره ثبت اسناد است. این نقشه از عرصه و اعیان تهیه می شود. هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند بر طبق تعرفه ای مشخص می شود. هزینه نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام به عواملی بستگی دارد. از جمله این عوامل مساحت ملک می باشد.

اخذ سند ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

اخذ سند ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 5 / 5. تعداد رأی: 2

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما