نمونه نقشه یو تی ام

نمونه نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام نقشه ای با دقت بالا می باشد. و با تهیه این نقشه موقعیت دقیق و منحصر به فرد هر نقطه معلوم می شود. یکی از مواقعی که لازم است این نقشه تهیه شود برای امور ثبتی و سندی می باشد. در واقع برای تعویض سند دفترچه ای به سند تک برگ برای اینکه اطلاعات مکانی ملک معلوم گردد لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. با تهیه این نقشه موقعیت منحصر به فرد ملک،مساحت ملک با دقت بالا حاصل شود.

همچنین از این نقشه برای امور قضایی نیز استفاده می شود. در واقع به منظور حل اختلافات ملکی یکی از مدارکی که معمولا در خواست می شود نقشه یو تی ام از ملک می باشد.

وقتی که برای امور ثبتی و قضایی بخواهید این نقشه را تهیه کنید حتما باید نقشه توسط فرد مورد اعتمادی تهیه و مهر و امضا شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند این نمونه نقشه یو تی ام  را با دقت بالا تهیه نماید. کارشناس برای تهیه این نقشه از تجهیزات دقیق استفاده می کند. در واقع وی ابتدا با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد و سپس ترسیم نقشه یو تی ام با استفاده از اتوکد انجام می شود. در ادامه این نقشه با دقت بالا حاصل می شود و چاپ و مهر و امضا می شود. و آماده ارائه به ادارات برای انجام امور مختلف ملکی خواهد بود.

نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام مخفف Universal Transverse Mercator می باشد. در واقع نقشه یو تی ام بر اساس سیستم مختصات جهانی می باشد. با تهیه این نقشه در نتیجه هر نقطه مختصات منحصر به فرد خود را خواهد داشت. در واقع با تهیه این نقشه برای ملک موقعیت منحصر به فرد ملک به دست می آید. به طوری که ملکی مشابه با موقعیت ملک بر روی زمین وجود نخواهد داشت. نقشه یو تی ام مزایای بسیاری دارد که شامل:

  • به دست آمدن مساحت دقیق در حد سانتی متر
  • به دست آمدن ابعاد دقیق ملک
  • کاهش اختلافات ملکی با مختصات یکپارچه
  • تسهیل در جانمایی و تطبیق املاک
  • امکان بررسی وضعیت دقیق ملک
  • عدم تجاوز و تعارض و جابه جایی سایر پلاک ها
  • معلوم شدن موقعیت منحصر به فرد ملک

کاربرد نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام عموما در حوزه املاک کاربرد دارد. این نقشه حاوی مختصات یو تی ام می باشد. که موقعیت دقیق نقاط ملک را نشان می دهد. تهیه این نقشه توسط فرد متخصصی انجام می شود. و برداشت زمینی با استفاده از تجهیزات دقیقی همچون جی پی اس دو یا سه فرکانسه انجام می شود. از جمله کاربرد های نقشه یو تی ام شامل:

  • تهیه نقشه یو تی ام برای اداره ثبت اسناد و مدارک: به طور کلی این اداره به جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ، برای تفکیک و یا ادغام املاک، به جهت تصحیح سند، برای اخذ سند تک برگ بر طبق ماده 147 این نقشه را در خواست خواهد کرد.
  • تهیه نقشه یو تی ام برای شهرداری: شهرداری نیز به جهت صدور جواز ساخت، برای تعیین میزان عقب روی ملک، به جهت بررسی دقیق طرح توسعه شهرداری در نتیجه این نقشه در خواست می شود.
  • تهیه نقشه یو تی ام اداره منابع طبیعی: با ملی اعلام شدن اراضی در نتیجه لازم است سابقه احیا در اراضی با انجام تفسیر عکس هوایی بررسی شود. و نقشه یو تی ام ملک به عنوان مدرکی تهیه و ارائه شود.

نمونه نقشه یو تی ام

شکل نقشه یو تی ام

نمونه نقشه یو تی ام توسط سازمان های مختلف در خواست می شود. و توسط کارشناس رسمی دادگستری قابل تهیه می باشد. این نقشه در چند نسخه کاغذی ممهور به همراه CD حاوی مختصات نقاط مالک یا مالکین تحویل داده می شود. مالک به جهت انجام امور در ادارات به ارگان مربوطه مراجعه خواهد کرد و این نقشه را تحویل خواهد داد.

تهیه نقشه یو تی ام ماده 147

به طور کلی ممکن است مالک به دلایلی موفق به اخذ سند رسمی برای ملک خود نشده باشد. و ملک وی قولنامه ای باشد. در نتیجه طبق قانون تعیین تکلیف اراضی ماده 147 لازم است مدارکی را تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه داد تا در نتیجه اخذ سند رسمی برای ملک ممکن باشد. البته لازم به ذکر است که اخذ این سند بر طبق ماده 147 در صورتی ممکن است که دسترسی به مالک ممکن نباشد. و اراضی دیوارکشی داشته باشد و دارای بنا باشد. و همچنین ملک دارای سابقه ثبتی باشد.

برای تهیه نقشه یو تی ام ماده 147 می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان ابتدا برداشت زمینی را انجام خواهد داد. و مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد. در ادامه با اتمام برداشت زمینی ترسیم نقشه یوتی ام با اتوکد انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

تهیه نقشه یو تی ام جهت اخذ جواز ساخت

قبل از اینکه ساخت و ساز در ملک انجام شود لازم است به شهرداری جهت اخذ جواز ساخت و اطلاع از طرح های شهرداری مراجعه شود. برای اینکه بتوان جواز ساخت را اخذ کرد لازم است یکسری مدارک تهیه شود یکی از این مدارک نقشه یو تی ام دو هزارم می باشد.

نقشه یو تی ام دو هزارم نقشه ای است که شهرداری در خواست می کند. تا در نتیجه موقعیت ملک معلوم شود. تهیه این نقشه را می توان به یک کارشناس رسمی دادگستری سپرد. این متخصص ابتدا با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه مختصات یو تی ام کنج های عرصه ملک را برداشت خواهد کرد و سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. و در ادامه این نقشه بر روی نقشه یک دو هزارم جانمایی می شود. در نهایت این نقشه چاپ و مهر و امضا شده قابل ارائه به شهرداری خواهد بود. شهرداری نیز جواز ساخت را صادر خواهد کرد. تا در نتیجه ساخت و ساز به صورت قانونی انجام شود.

تهیه نقشه یو تی ام جهت اخذ جواز ساخت

تهیه نقشه یو تی ام جهت اخذ جواز ساخت

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما