نمونه نقشه تفکیکی آپارتمان

نمونه نقشه تفکیکی آپارتمان

نمونه نقشه تفکیکی  آپارتمان بیشترین کاربرد را در سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری دارد. همانطوری که از معنی تفکیک (جدایی، گشودگی) می توان متوجه شد. معمولا جهت مشخص شدن حد و مرز زمین و املاک مختلف مانند آپارتمان ها کاربرد دارد.

در اصطلاح کلمه تفکیک در حوزه ثبت اسناد و املاک کشوری، به تقسیم مال غیرمنقول به چندین قطعه اشاره دارد. مال غیرمنقول حوزه های زیادی را شامل می شود. مانند، زمین، خانه و یا هر نوع مالی که غیر قابل نقل و انتقال باشد.

برای مثال، زمانی که یک عرصه زمین توسط مالک یا مالکان به قطعات کوچکتر تقسیم شود. در واقع عمل تفکیک انجام شده است. البته این کار چه از نظر حقوقی و چه از نظر فنی مراحل مربوط به خود را دارد.

نقشه تفکیکی چیست؟

نقشه تفکیکی به نقشه تک خطی معروف است. زیرا با کمک این نوع نقشه محوطه محصور ملک اشخاص شناسایی می شود. و کاربرد دیگری ندارد. به صورت کلی شهرداری و یا ثبت اسناد می تواند با کمک این نقشه حد و مرز زمین و ملک را مشخص کند.

تفاوت های زیادی بین نقشه های تفکیکی و نقشه های معماری وجود دارد. معمولا این تفاوت ها بیشتر به جزئیات نقشه مربوط می شود. معمولا متولی تهیه نقشه تفکیکی سازمان نظام مهندسی و شرکت های دارای مجوز است.

بعد از این برای تهیه پایان کار یا سند تک برگ اقدام کنید. شهرداری و ثبت اسناد شما را موظف به تهیه این نقشه از سازمان نظام مهندسی می کند.

تفاوت نقشه تفکیکی زمین با آپارتمان چیست؟

نقشه تفکیکی زمین، نقشه ای است که برای مشخص شدن حد و مرز زمین کاربرد دارد. مالکان با کمک این نقشه می توانند زمین خود را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند. و یا برای دریافت سند تک برگ اقدام کنند.برای تهیه این نقشه می توانید به سازمان ثبت اسناد و املاک کشوری مراجعه کنید. و درخواست خود را ثبت کنید. تا بعد از انجام مراحل و بعد از ارجاع به نظام مهندسی استان بتوانید نقشه معتبر را تهیه کنید.به نقشه های تک خطی که در آن مشاعات ساختمان (مناطق مشترک) و مساحت هر واحد ساختمان به صورت دقیق نمایش داده شود، نقشه تفکیک آپارتمان گفته می شود.

ملزومات مهم در تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان

برای تهیه نقشه های تفکیکی آپارتمان شما باید، از تمام قسمت های ساختمان نقشه برداری کنید، حتی پارکینگ، حیاط، راهپله‌ها، پشت بام، چال آسانسور و …

قطر درز انقطاع، دیوارها، تراس، بالکن و حتی قطر پیشرفتگی‌ها باید در نقشه های تفکیک آپارتمان مشخص و جزو محوطه محصور شده مالکان باشد.توجه داشته باشید که مساحت دو قسمت از آپارتمان (تراس و بالکن) می بایست به شکل جداگانه در نقشه درج شود. شما می توانید به شکل واضح در نقشه به این دو مورد اشاره کنید.

برخی از فضاها مانند، مساحت داکت ها، کانال کولر و لوله بخاری و همچنین بخش هایی از فضای تاسیسات برقی ساختمان ها به عنوان فضای مشاعی در نقشه تفکیکی درج می شود.می بایست در این نقشه، مساحت دیوار حایل که ما بین فضای خصوصی و فضای مشاعی و قرار دارد به نفع مالک باشد.می بایست در این نقشه مساحت دیوار حایل که ما بین دو فضای خصوصی قرار گرفته به شکل مساوی تقسیم شود.البته باید در نقشه تفکیکی آپارتمان درز انقطاع نیز به خوبی اندازه گیری شود.

نمونه نقشه تفکیکی آپارتمان

تهیه نقشه تفکیکی

برای تهیه این نقشه باید از یک متخصص حرفه ای و مهمتر از آن مسلط به نقشه برداری و مسلط به تفکیک آپارتمان کمک بگیرید. در واقع نقشه شما بدون تایید این فرد هیچ ارزش قانونی برای سازمان ثبت اسناد، نظام مهندسی و شهرداری ها ندارد.

قابل ذکر است در کنار استفاده از مهندس نقشه بردار باید نقشه شما توسط کارشناسان رسمی نظام مهندسی و دادگستری تایید شوند.

تهیه نقشه تفکیکی آپارتمان زیاد سخت نیست و نمی تواند زیاد نگران کننده باشد. شما با انجام صحیح مراحل این کار می توانید در کمترین زمان این نوع نقشه را برای زمین یا آپارتمان خود تهیه کنید. و سپس برای دریافت سند تک برگ یا پایان کار اقدام کنید.

قیمت تفکیک آپارتمان

قیمت تفکیک آپارتمان با توجه به متراژ و مساحت و تعداد واحدهای برداشتی متفاوت است. و طبق تعرفه ای که هر ساله از سازمان نقشه برداری کشور ابلاغ می شود ،تعیین می شود. و نقشه تفکیک آپارتمان بعد از پایان ساخت و ساز تهیه می شود. تا در نتیجه بتوان سند تک برگ از اداره ثبت اسناد تهیه کرد. همچنین نقشه پیش تفکیک آپارتمان نیز قبل از اخذ پایان کار تهیه می گردد. تا با به دست آمدن مساحت واقعی واحد آپارتمانی بتوان معامله ای مطمئن انجام داد.

برای انجام پیش تفکیک آپارتمان می توان به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص برای انجام این عملیات ابتدا برداشت از واحد های آپارتمانی را انجام خواهد داد. و با استفاده از مترلیزری واحد های آپارتمانی را برداشت خواهد کرد. در ادامه ترسیم نقشه پیش تفکیک آپارتمان انجام می شود. و این افراد می توانند با خیال راحت معامله را انجام دهند و نگران ضرر و زیان در انجام معامله نشوند.

انجام نقشه برداری تفکیک آپارتمان توسط کارشناس رسمی

انجام نقشه برداری تفکیک آپارتمان توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی امکان پذیر می باشد.در واقع انجام نقشه برداری تفکیک آپارتمان قبل و بعد  از اتمام ساخت آپارتمان قابل انجام است. تا در نتیجه متراژ و مساحت دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی مشخص شود. در واقع تنها زمانی لازم است پیش از اتمام ساخت آپارتمان این عملیات انجام شود. که برخی از افراد قصد خرید و فروش واحد های آپارتمانی را داشته باشند. در این صورت برای بالا بردن اطمینان معامله و جلوگیری از ضرر و زیان های احتمالی لازم است. پیش تفکیک آپارتمان توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی انجام شود. تا مساحت و متراژ دقیق هر واحد معلوم گردد.

برخی از افراد معامله واحد های آپارتمانی را قبل از اتمام ساخت آپارتمان انجام می دهند. یعنی واحدی از آپارتمان را پیش خرید می کنند. اما لازم است برای بالا بردن اطمینان معامله و جلوگیری از ضرر و زیان مساحت واحد آپارتمان با انجام تفکیک مشخص شود. در واقع از آنجایی که مساحت واحد های آپارتمانی قبل از اتمام ساخت معلوم نمی باشد بنابراین برای این که بتوان معامله را مطمئن انجام داد. و بعد از انجام معامله متضرر نشد باید مساحت دقیق هر واحد از آپارتمان در این مرحله حاصل شود. در نتیجه لازم است پیش تفکیک آپارتمان انجام شود.

انجام نقشه برداری تفکیک آپارتمان توسط کارشناس رسمی

انجام نقشه برداری تفکیک آپارتمان توسط کارشناس رسمی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما