نقشه برداری تفکیک آپارتمان

نقشه برداری تفکیک آپارتمان

تفکیک آپارتمان عملیاتی است که با اتمام ساخت آپارتمان انجام می شود. در نتیجه با انجام این عملیات هر واحد جداسازی می شود و مساحت و متراژ دقیق هر بخش حاصل می شود. و در نهایت سند تک برگ برای هر واحد صادر می شود. همچنین پیش فروش یکی از معاملاتی است که برای املاک قبل از پایان ساخت و ساز انجام می شود. برای اینکه این معامله به صورت اصولی انجام شود. می بایست تمام پارامترهای فنی ملک همانند متراژ و مساحت واقعی ملک معلوم باشد. این اطلاعات قبل از پایان ساخت و ساز معلوم نیست. و بعد از اینکه ساخت و ساز اتمام می یابد با تفکیک آپارتمان حاصل می شود.

در نتیجه اگر قصد انجام معامله پیش فروش را دارید حتما لازم است پیش تفکیک آپارتمان انجام شود. و مساحت و متراژ دقیق هر واحد حاصل شود. برای اینکه این نقشه تهیه گردد می بایست به طور خصوصی خریدار و فروشنده به یک کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمایند. تا این کارشناس با بررسی، اندازه گیری، برداشت در نتیجه نقشه برداری تفکیک آپارتمان را انجام دهد.

این کارشناس بعد از بازدید سپس واحد آپارتمان را با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه برداری مثل متر لیزری و دوربین نقشه برداری توتال استیشن برداشت خواهد کرد. سپس بعد برداشت نوبت به ترسیم نقشه پیش تفکیک آپارتمان فرا می رسد. با به دست آمدن این نقشه مساحت و متراژ واحد های آپارتمانی نیز حاصل می شود. و خریدار و فروشنده می توانند معامله را انجام دهند و هیچ یک از انجام معامله متضرر نخواهد شد.

تفکیک آپارتمان

با توجه به گسترش شهر ها و در نتیجه افزایش ساخت و ساز آپارتمان ها به وجود آمدند. از آنجایی که جمعیت آپارتمان بیشتر از منازل ویلایی است همین امر باعث کنترل جمعیت شده است. یکی از مواردی که مالکین آپارتمان با آن روبه رو می شوند بحث تفکیک آپارتمان می باشد. برای انجام تفکیک آپارتمان لازم است صورت جلسه تفکیک آپارتمان بر طبق شماره پلاک ملک به صورت دقیق همراه با آدرس کامل محل قرار گیری ملک و سایر مشخصات در آن ذکر شود.

تفکیک آپارتمان توسط کارشناس نظام مهندسی انجام می شود. و با انجام تفکیک آپارتمان مساحت و متراژ دقیق مشاعات و قسمت های اختصاصی آپارتمان معلوم می شود. در نتیجه اخذ سند تک برگی برای ملک ممکن خواهد بود.

پیش تفکیک آپارتمان

معامله واحد های آپارتمانی ممکن است قبل از پایان ساخت آپارتمان و یا اینکه بعد از پایان ساخت و ساز انجام شود. این معامله در صورتی که بعد از پایان ساخت و ساز انجام شود مشکلی وجود نخواهد داشت. و طرفین معامله می توانند معامله را با اطمینان بالا انجام دهند زیرا برای هر واحد سند تک برگی وجود دارد.

برخی معاملات قبل از پایان ساخت و ساز انجام می شود که به این معاملات پیش فروش می گویند. بنابراین مساحت و متراژ واحد های آپارتمانی معلوم نمی باشد. همین امر باعث می شود که امکان متضرر شدن طرفین معامله وجود داشته باشد. برای انجام این معامله بدون ضرر لازم است مساحت و متراژ دقیق هر واحد بر آورد گردد. در نتیجه انجام پیش تفکیک آپارتمان ضروری می باشد. برای انجام پیش تفکیک آپارتمان برداشت از واحد های آپارتمانی قبل از اتمام ساخت آپارتمان لازم است به فردی متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

چه مدارکی برای صدور سند هر واحد آپارتمانی ضروری است؟

به منظور جدا کردن آپارتمان لازم است مدارکی را تهیه و ارائه داد و مرحلی طی شود. این مدارک شامل:

  • در خواست کتبی مالک
  • مشخص شدن پارکینگ و انباری هر واحد
  • استعلام تفکیک
  • نبون پلاک ثبتی در رهن
  • کپی پایان کار معتبر

نقشه برداری تفکیک آپارتمان

نحوه انجام تفکیک آپارتمان

در ابتدا همه مالکین در خواست کتبی می دهند در ادامه لازم است کپی برابر اصل پایانکار ارائه شود. بعد از تعیین دقیق محدوده مفروز و مشترک و معلوم نمودن انباری کارشناس برای بازدید از ملک به ملک مراجعه خواهد کرد. فردی که انجام تفکیک آپارتمان را بر عهده می گیرد کارشناس نظام مهندسی است. نقشه برداری تفکیک آپارتمان توسط این متخصص دقیق است و نقشه تهیه شده به اداره ثبت اسناد ارائه می گردد تا سند تک برگ برای هر واحد صادر شود.

تنظیم و صدور صورت جلسه تفکیکی

قبل از صدور و ثبت سند ملک لازم است صورت مجلس تفکیکی را تنظیم نمود. در نتیجه می بایست مالک از شهرداری تقاضای تفکیک پلاک را نماید. شهرداری بعد از دریافت مدارک لازم نقشه مصوب را به متقاضی خواهد داد و نسخه ای از آن به اداره ثبت اسناد ارائه خواهد داد. در نتیجه کارشناس اقدام به بازدید ملک خواهد کرد.

پس از تطبیق نقشه شهرداری با سند مالکیت و محل قرار گیری ملک نقشه بردار گواهی عدم تجاوز به معابر را ثبت خواهد کرد.در نتیجه نماینده اداره ثبت اسناد صورت جلسه تفکیکی را تنظیم خواهد کرد.

موارد مهم برای انجام تفکیک آپارتمان

  • ترسیم نقشه تفکیک آپارتمان در مقیاس مناسب انجام شود و تمامی شکستگی ها و طول ابعاد بر روی نقشه معلوم باشد.
  • محاسبه حد فاصل بین بنای مفروزی و مشاعات جز مساحت بنای مفروزات.
  • تمامی قسمت های اختصاصی و مشاعات با ذکر طول ابعاد هر ضلع و مساحت تراس، بالکن، انباری، پارکینگ و.. مشخص شود.
  • تهیه پلان جدا برای نیم طبقه هایی که داخل محدوده آپارتمان قرار دارند.
  • ترسیم نقشه جداگانه نیم طبقه ای که خارج از حدود آپارتمان قرار گرفته است.
  • مشخص کردن طول ابعاد مساحت و موقعیت مکانی بالکن های احداثی در واحد های تجاری بر روی نقشه تهیه شده
  • ترسیم نقشه جداگانه برای آپارتمان های دوبلکش و چند سطحی و معلوم نمودن قسمت های تحتانی و فوقانی با ذکر مساحت.
  • نمایش میزان پیشرفتگی بنا به فضای حیاط
  • ترسیم دسترسی اختصاصی به قسمت های مشاعی
  • نمایش میزان پیشرفتگی بالکن به فضای گذر و یا حیاط
  • درج طول ابعاد و مساحت مشاعات و نمایش دقیق آن بر روی نقشه
  • تعیین موقعیت تراس هایی که راه عبور جدا دارند.
  • گواهی مطابقت جمع مساحت قطعات مفروزی و مشاعی با مساحت کل عرصه
  • نمایش فاصله بین پارکینگ ها با فضای ارتباطی مشاعات همانند راهرو ها، لابی ها، راه پله ها، آسانسور ها و …
  • نمایش محل ستوان ها بر روی پلان طبقه ای که پارکینگ ها در آن قرار دارد.

موارد مهم برای انجام تفکیک آپارتمان

موارد مهم برای انجام تفکیک آپارتمان

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما