محاسبه قیمت کارشناسی ملک

محاسبه قیمت کارشناسی ملک

اگر که بانک قصد به رهن گرفتن یک ملک را به عنوان وثیقه ملکی را داشته باشد. تا در نتیجه به متقاضی وام دهد. در نتیجه لازم است متقاضی اقدام به ارزیابی ملک نماید. انجام ارزیابی ملک تنها از عهده یک فرد متخصص بر می آید. ارزیابی ملک همچنین به جهت انجام معامله ای مطمئن، تقسیم ملک، اثبات تمکن مالی برای اداره مهاجرت و .. کاربرد دارد.

محاسبه قیمت کارشناسی ملک توسط کارشناس دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی قابل انجام است. و به جهت بر آورد قیمت واقعی ملک عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود.

در واقع برای قیمت گذاری زمین و تعیین قیمت واقعی زمین به صورت کارشناسانه عواملی همچون ابعاد و مساحت،امکانات محدوده ملک، عرض گذر، معابر قابل دسترسی به ملک، کاربری ملک، موقعیت قرارگیری، امکانات ملک و .. بررسی می شود.

ارزیابی ملک چیست؟

ارزیابی ملک به جهت تعیین ارزش واقعی ملک انجام می شود. برای ارزش گذاری ملک عوامل مختلفی در نظر گرفته می شود. از جمله این عوامل نوع ملک، مصالح به کار رفته از ملک، اسناد ملک، موقعیت قرارگیری ملک و … می باشد.

چه مواقعی انجام ارزیابی ملک ضروری است؟

به طور کلی در صورتی که اشخاص قصد معامله ملک را داشته باشند. در نتیجه به جهت انجام معامله با اطمینان بالا لازم است قیمت واقعی ملک بر آورد شود. همچنین برای تقسیم ملک وراثتی نیز انجام ارزیابی ملک ضروری خواهد بود. برای اثبات تمکن مالی با مراجعه به اداره مهاجرت و همچنین به جهت اخذ وام از بانک نیز دستور ارزیابی ملک به مراجعین داده می شود. تا قیمت واقعی ملک بر آورد شود.

عوامل موثر بر تعیین قیمت ملک

در واقع یکسری عوامل بر قیمت ملک تاثیر می گذارد. و به سبب آن وضعیت قیمت ملک افزایش و کاهش می یابد. در واقع یکسری از عوامل بر افزایش قیمت ملک تاثیر می گذارد از جمله این عوامل متراژ و مساحت و امکانات ملک می باشد. همچنین یکسری عوامل تاثیر منفی بر قیمت ملک دارند که شامل عمر ساختمان و امکانات کم ساختمان می باشد.

همچنین یکسری از عوامل فیزیکی بر قیمت مسکن تاثیر می گذارد که شامل:

  • قرار گیری در طرح‌های اجرایی مانند مترو
  • امکان پارک خودرو در معبر
  • مشجر بودن معبر
  • کاربری ملک
  • قرار گرفتن در بافت فرسوده
  • آسیب‌پذیری در مقابل بلایای طبیعی

در نتیجه کارشناس رسمی  دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی با توجه به این عوامل قیمت واقعی ملک را تعیین می کند.

هزینه کارشناسی ملک چقدر است؟

به طور کلی در تمامی کشور ها مخصوصا کشور های پیشرفته ارزیابی ملک امری مهم به شمار می رود. و افراد با کارشناسی و ارزیابی ملک آشنایی کامل دارند. در واقع امری همانند خرید و فروش ملک در این کشور ها مراجعه به کارشناس انجام می شود. تا در نتیجه قیمت واقعی ملک معلوم گردد. اخیرا با افزایش قیمت ملک و زمین این امر در کشور ما هم اهمیت پیدا کرده است. و طرفین معامله مخصوصا خریدار به این امر واقف است. که مراجعه به یک کارشناس برای ارزیابی ملک سبب می شود. معامله با اطمینان بالا انجام شود. با انجام ارزیابی ملک قیمت حقیقی ملک معلوم می شود. انجام ارزیابی ملک را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. هزینه ارزیابی ملک به عوامل مختلفی از جمله ارزش ملک بستگی دارد.

روش ارزیابی ملک

ملک از دو بخش عرصه و اعیان تشکیل شده است. برای ارزیابی ملک لازم است عرصه و اعیان به صورت جدا ارزیابی و قیمت گذاری شود.

عرصه چیست؟

عرصه را همان زمین ملک می نامند و در واقع بر روی عرصه ساختمان احداث می شود.

از جمله مهم ترین عوامل ارزیابی ملک شامل:

  • متراژ عرصه زمین
  • دسترسی به معابر
  • عرض از معبر
  • تغییر کاربری زمین
  • پهنا یا موقعیت شهرسازی

و ..

محاسبه قیمت کارشناسی ملک

اعیان چیست؟

اعیان همان بنایی است که بر روی عرصه احداث شده است. از جمله عوامل برای ارزیابی ملک شامل موارد زیر است:

  • مصالح به کار رفته در بنا
  • عمر بنا
  • امکانات ملک
  • تعداد انباری و پارکینگ

و..

کارشناس ارزیابی ملک

ارزیابی ملک ارزیابی ملک از اهمیت بالایی بر خوردار است. و در نتیجه لازم است توسط یک فردی انجام شود که دانش و تجربه فراوان داشته باشد. همچنین از آنجایی که برای انجام ارزیابی ملک نمی توان به هر شخصی اعتماد نمود. در نتیجه می توان به یک فرد متخصص و مورد اعتمادی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص با توجه به عواملی ارزیابی ملک را انجام خواهد داد. همچنین از جمله وظایف این متخصص شامل:

  • ارزیابی قیمت اراضی
  • تعیین سر قفلی
  • تعیین قیمت کارخانه ها و املاک صنعتی
  • ارزیابی و تعیین اجاره بها
  • ارزیابی خسارت ساختمانی
  • و…

نحوه ارزیابی ملک

کارشناسی و ارزیابی ملک به صورت اصولی توسط یک متخصص زمانی لازم است انجام شود. که اشخاص قصد انجام معامله و خرید و فروش و ملک را داشته باشند. و یا اداره مهاجرت دستور انجام ارزیابی ملک را داده باشد در نتیجه لازم است. ارزیابی ملک به صورت کارشناسانه انجام شود.

محاسبه قیمت کارشناسی ملک توسط کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ممکن می باشد.

به جهت تعیین قیمت ملک کارشناس عوامل مختلفی را بررسی خواهد کرد. تا در نتیجه قیمت واقعی ملک بر آورد شود. در واقع کارشناس با توجه به موقعیت قرار گیری ملک، منطقه ای که ملک در آن قرار گرفته، مصالح به کار رفته در بنا، ابعاد و مساحت ملک، امکانات ملک و .. ارزیابی ملک را انجام خواهد داد.

همچنین یکی از عوامل تاثیر گذار بر تعیین قیمت مساحت و ابعاد ملک می باشد. و به جهت بر آورد این اطلاعات با دقت بالا لازم است نقشه یو تی ام ملک تهیه شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و بعد از برداشت زمینی سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود و ترسیم این نقشه با اتوکد انجام می شود. و در نتیجه قیمت واقعی ملک بر آورد می شود. در نتیجه کارشناس با توجه به این عوامل به دست آمده از نقشه یو تی ام و همچنین عوامل دیگر در نتیجه ارزیابی قیمت ملک انجام می شود. و یک گزارش کارشناسی از آن تهیه می شود.

نحوه ارزیابی ملک

نحوه ارزیابی ملک

 

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما