روش تهیه نقشه یو تی ام

روش تهیه نقشه یو تی ام

به طور کلی اداره ثبت اسناد، شهرداری ، سازمان منابع طبیعی، اداره گاز و برق، مراجع قضایی و غیره ممکن است. برای انجام امور مربوط به ملک نقشه یو تی ام ملک را از مالکین در خواست نمایند. نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی یو تی ام است و با تهیه این نقشه موقعیت دقیق هر نقطه با مختصات منحصر به فرد معلوم می گردد.

تهیه این نقشه حتما باید توسط یک متخصص انجام شود تا با دقت بالا به دست آید. در واقع افراد غیر متخصص از عهده تهیه این نقشه با دقت بالا بر نمی آیند. بنابراین برای تهیه این نقشه می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

روش تهیه نقشه یو تی ام به این صورت است که این متخصص به منظور تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره خواهد برد. و مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد. در ادامه بعد از اتمام برداشت زمینی سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. و نقشه تهیه شده مهر و امضا شده معتبر می گردد. در واقع با تهیه این نقشه اطلاعات فنی ملک با دقت بالا حاصل می شود. بنابراین این نقشه با کیفیت بالا تهیه می شود و قابل ارائه به ادارات و سازمان های مختلف خواهد بود.

نقشه یو تی ام چیست؟

نقشه یو تی ام با مختصات یو تی ام موقعیت دقیق هر نقطه را بر روی زمین با دقت بالا نشان می دهد. امروزه با مراجعه به ادارات و سازمان های مختلف به جهت انجام امور ملکی نقشه یو تی ام یکی از مدارکی است که در خواست می شود. در واقع به جهت انجام تفکیک اراضی ، اخذ سند تک برگی، اخذ جواز ساخت و … نقشه یو تی ام در خواست می شود. بنابراین به جهت تهیه این نقشه می بایست به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

مزایای تهیه نقشه یو تی ام

نقشه یو تی ام از جانب ادارات و سازمان های مختلف در خواست می شود و مزایای بسیاری دارد. از جمله مزایای تهیه نقشه یوتی ام شامل:

  • امکان دسترسی راحت و بررسی دقیق موقعیت مکانی ملک: در واقع با تهیه نقشه یو تی ام ملک مشخصات منحصر به فرد خود را بر روی کره زمین خواهد داشت و هیچ شخصی نمی تواند ادعای مالکیت بر آن داشته باشد. در واقع ملک شما با هیچ ملکی از لحاظ مشخصات برابری نمی کند.
  • تعیین و تثبیت پلاک ثبتی ملک در موقعیت خود: سند ملک مطابق مشخصات ملک می باشد و با تهیه این نقشه پلاک در موقعیت دقیق خود قرارمی گیرد و تعارض به حدود ملک ممکن نمی باشد.
  • تعیین مساحت دقیق ملک با دقت سانتی متری: با تهیه نقشه یو تی ام مساحت ملک با دقت سانتی متری معلوم می شود.
  • کاهش اختلافات ملکی: با تهیه نقشه یو تی ام قطعات منطقه همانند پازل در موقعیت خود قرار می گیرند. در واقع هر ملک مرز های مشخصی خواهد داشت. همین امر سبب به حداقل رسیدن اختلافات می شود.
  • عدم تعارض به ملک: با تهیه این نقشه احتمال تعارض و تجاوز به حدود ملک به صفر می رسد. در واقع با تهیه این نقشه مرز های ملک با دقت سانتی متری معلوم می شود. در نتیجه اختلافات ملکی به وجود نخواهد آمد.

نقشه یو تی ام اخذ سند تک برگی

به منظور تبدیل سند قدیمی ملک که معایب بسیاری دارد به سند تک برگ با ویژگی های مثبت لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه شود. در نتیجه برای اخذ سند تک برگ مدارکی در خواست می شود. و یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد.

اسناد قدیمی معایبی همچون دست نویس بودن، ناخوانا بودن عدم درج اطلاعات مکانی، امنیت پایین و .. را دارد. برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ لازم است مدارکی همچون نقشه یو تی ام با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری تهیه شود. نقشه یو تی ام ویژگی های منحصر به فردی دارد در واقع با تهیه این نقشه موقعیت دقیق ملک بر روی زمین و همچنین ابعاد و مساحت ملک ببا دقت بالا به دست می آید. به همین دلیل بسیاری از راگان ها و ادارات ملکی همانند شهرداری، اداره گاز، اداره ثبت اسناد و .. در خواست می شود.

روش تهیه نقشه یو تی ام روش تخصصی است که کارشناس به کمک آن این نقشه را تهیه می کند. این متخصص با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و بعد از برداشت زمینی در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. نقشه تهیه شده چاپ و مهر و امضا می شود و در نتیجه با ارائه این نقشه و مدارک دیگر سند تک برگ برای ملک صادر می گردد.

نقشه یو تی ام ماده 147

بر طبق قانون تعیین تکلیف املاک فاقد سند رسمی مالکین با داشتن شرایطی می توانند اقدام به اخذ سند رسمی برای ملک خود کنند. در واقع ملک بایستی دیوارکشی و بنا داشته باشد و دسترسی به مالک پیشین نیز ممکن نباشد. ممکن است فردی بعد از خرید ملک موفق به انتقال رسمی سند نشود. با توجه به این که قولنامه امنیت بالایی ندارد لازم است هر چه زود تر اقدامات لازم برای اخذ سند رسمی برای ملک انجام شود. با توجه به ماده 147 می توان برای ملک اقدام به اخذ سند رسمی نمود. در نتیجه به جهت اخذ سند رسمی ماده 147 لازم است نقشه یو تی ام تهیه شود. برای تهیه نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان جهت ارائه به اداره ثبت اسناد مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری ضروری است.

برای تهیه نقشه یو تی ام ابتدا از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و مختصات یو تی ام کنج های عرصه ملک و سپس اعیان برداشت می شود. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با توجه به اطلاعات برداشت شده انجام می شود. نقشه تهیه شده مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. در نتیجه سند تک برگ برای ملک قولنامه ای صادر می گردد.

نقشه یو تی ام ماده 147

نقشه یو تی ام ماده 147

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما