تفکیک آپارتمان نظام مهندسی

تفکیک آپارتمان نظام مهندسی

بعد از ساخت آپارتمان در نتیجه لازم است برای هر یک از واحد های آپارتمانی سند تک برگ اخذ شود و سند اولیه زمین باطل شود. زمینی که آپارتمان بر روی آن احداث می شود ممکن است مشاعی و یا غیر مشاعی باشد. برای اینکه بتوان برای ملک سند رسمی از اداره ثبت اسناد اخذ نمود لازم تفکیک آپارتمان انجام شود. در واقع لازم است هر واحد به صورت مستقل جداسازی شود. همچنین لازم است پارکینگ و انباری دقیقا مشخص شود. انجام تفکیک آپارتمان باتوجه به دستور العمل های تفکیک آپارتمان انجام می شود. برای انجام تفکیک آپارتمان به اداره ثبت اسناد مراجعه می شود و در نتیجه انتخاب کارشناس تفکیک آپارتمان به کارشناس نظام مهندسی سپرده می شود. تفکیک آپارتمان نظام مهندسی با استفاده از تجهیزات دقیق نقشه برداری به صورت اصولی انجام می شود. این متخصص تمامی قسمت های واحد های آپارتمانی همچون قسمت های مشاعی و اختصاصی را با دقت بالا برداشت خواهد کرد.

تفکیک آپارتمان

به جهت کنترل تراکم در شهرهای بزرگ آپارتمان سازی انجام می شود. در واقع در آپارتمان ها جمعیت بیشتری قرار می گیرد همین امر باعث می شود که در شهرها افراد زیادی ساکن شود.

در نتیجه به جهت اخذ سند تک برگ برای هر واحد لازم است مدارکی را تهیه نمود. یکی از نقشه تفکیک آپارتمان است. با تهیه این نقشه مساحت و متراژ دقیق هر یک از واحد های اختصاصی و قسمت های مشاعی معلوم می گردد. تفکیک آپارتمان توسط کارشناس نظام مهندسی انجام می شود. و انجام آن با استفاده از تجهیزات نقشه برداری همچون متر لیزری و دوربین توتال استیشن انجام می شود.

نحوه تفکیک آپارتمان

برای تفکیک آپارتمان لازم است یکسری مدارک را تهیه نمود و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه تفکیک آپارتمان است. برای انجام تفکیک آپارتمان لازم است مراحلی طی شود. این مراحل شامل:

  • ابتدا لازم است همه مالکین برای انجام تفکیک آپارتمان در خواست کتبی دهند.
  • در ادامه لازم است پایانکار اخذ شده باشد.
  • ملک لازم است در رهن ارگان و سازمان نباشد.
  • تعیین دقیق محدوده پارکینگ و انباری ضروری می باشد.
  • در آخر کارشناس تفکیک آپارتمان تعیین می شود و وی به ملک برای تفکیک مراجعه خواهد کرد.

پیش تفکیک آپارتمان چیست؟

به جهت معلوم نمودن مساحت و متراژ دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی قبل از اتمام ساخت آپارتمان پیش تفکیک آپارتمان انجام می شود. انجام پیش تفکیک آپارتمان به این دلیل صورت می گیرد تا هر یک از واحد های آپارتمانی جدا و مستقل سازی شود و متراژ و مساحت آن معلوم گردد. برای انجام پیش تفکیک آپارتمان می توان به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. این متخصص به جهت انجام پیش تفکیک آپارتمان ابتدا برداشت از واحد های آپارتمانی انجام خواهد داد و در ادامه ترسیم نقشه پیش تفکیک آپارتمان با اتوکد انجام می شود. از مهم ترین دلایل تهیه نقشه پیش تفکیک آپارتمان انجام معامله پیش خرید و پیش فروش واحد های آپارتمانی می باشد. در واقع به جهت انجام این معاملات با اطمینان بالا لازم است پیش تفکیک آپارتمان انجام شود.

مزایای تفکیک آپارتمان پیش از اخذ پایانکار

  • معلوم شدن مساحت دقیق هر یک از واحد های آپارتمانی
  • مشخص شدن متراژ واحد های آپارتمانی
  • برطرف شدن مشکلات ناشی از اختلافات ملی بین مالکین و همسایگان
  • جلوگیری از کلاهبرداری افراد سودجو
  • کاهش زمان دریافت پایانکار و سند تک برگ
  • در صورت ساخت و ساز مشارکتی اختلافات به وجود نمی آید.
  • انجام معامله خرید و فروش ملک قبل از پایانکار با اطمینان بالا ممکن خواهد بود.
  • به دلیل معلوم بودن مساحت دقیق هر واحد مالک با دانش کافی می تواند فروش واحد های آپارتمانی را انجام دهد.
  • برطرف شدن اختلافات مساحت مندرج در نقشه تفکیکی وپایانکار

پیش تفکیک آپارتمان کارشناس رسمی

پیش از اینکه ساخت و ساز آپارتمان ها اتمام یابد مساحت و متراژ واقعی واحد های آپارتمانی معلوم و مشخص نیست. در نتیجه بدون این اطلاعات نمی توان پیش فروش واحد های آپارتمانی را انجام داد. در صورتی که واحد های آپارتمانی بدون معلوم بودن مساحت و متراژ واقعی واحد های آپارتمانی معامله شوند. ممکن است خریدار و یا فروشنده ضرر و زیان ببینند. از آنجایی که پیش فروش واحد های آپارتمانی معامله ای است که بسیار انجام می شود. بنابراین برای اینکه بتوان معامله را به صورت بدون ضرر و مطمئن انجام داد می بایست پیش تفکیک آپارتمان انجام شود. و در نتیجه مساحت واقعی واحد آپارتمان حاصل شود.

برای اینکه این عملیات قبل از انجام معامله انجام شود. تا اطمینان معامله بالا برود بایستی به یک کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کرد. این متخصص می تواند نقشه پیش تفکیک را با بالاترین کیفیت ممکن تهیه نماید. وی از تجهیزات دقیق و روش های مخصوص استفاده می کند. و برداشت و ترسیم نقشه پیش تفکیک را انجام می دهد. سپس انجام یک معامله با اطمینان بالا بین خریدار و فروشنده قابل انجام است. خریدار و فروشنده در نتیجه از انجام معامله متضرر نخواهند شد.

تفکیک آپارتمان

بعد از پایان ساخت و ساز آپارتمان نوبت به تفکیک آپارتمان می رسد. که در این صورت باید مالک نقشه تفکیکی برای ارائه به اداره ثبت تهیه کند. که با توجه به شیوه نامه های اجرایی، تهیه نقشه تفکیک آپارتمان به کارشناس نظام مهندسی سپرده می شود.

برای تفکیک آپارتمان نظام مهندسی کارشناسی انتخاب می شود. برای تفکیک آپارتمان ابتدا عرصه برداشت خواهد شد. در حقیقت کارشناس نقشه یو تی ام عرصه را تهیه خواهد کرد. و با تهیه این نقشه مساحت و ابعاد دقیق عرصه و موقعیت دقیق ملک حاصل می شود در این نقشه همچنین پلاک های ثبتی مجاور نیز نمایش داده می شود. در مرحله بعد نقشه تفکیکی اعیان ملک تهیه می گردد. کارشناس در این مرحله با تجهیزات دقیق به طور دقیق قسمت های اختصاصی را برداشت خواهد کرد. و همچنین علاوه بر برداشت واحد ها قسمت های مشاعی نیز مانند پارکینگ، آسانسور، راه پله و .. برداشت خواهد شد. و همچنین مساحت هر قسمت نیز محاسبه می گردد. پس از اینکه برای همه طبقات برداشت صورت گرفت سپس نقشه کلیه طبقات به طور جداگانه ترسیم می گردد. نقشه تهیه شده به اداره ثبت اسناد ارائه می شود. در نتیجه سند تک برگ برای هر واحد صادر می شود.

تفکیک آپارتمان

تفکیک آپارتمان

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما