تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی

اسناد قدیمی معایبی دارند که این معایب باعث شده است که مشکلاتی برای مالک پیش بیاید. معایبی مثل امنیت پایین این اسناد که باعث می شوند به راحتی جعل سند انجام شود. در نتیجه لازم است اقداماتی برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ انجام گیرد. بنابراین به جهت تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی لازم است مدارکی را تهیه نمود. و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. برای تهیه نقشه یو تی ام مراجعه به فرد دارای صلاحیتی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری است.

به دلیل وجود معایب اسناد قدیمی مشکلاتی برای مالک به وجود می آید. در نتیجه در کمترین زمان ممکن لازم است اقداماتی لازم را برای اخذ سند تک برگی انجام داد. با اخذ این سند اطلاعات ملک در سیستم کاداستر کشور ثبت می شود. این سند مزایای بسیاری دارد.

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی با تهیه نقشه یو تی ام ممکن می باشد. در حقیقت در زمان های گذشته تجهیزاتی برای بر آورد اطلاعات فنی ملک وجود نداشت. در نتیجه تهیه نقشه یو تی ام انجام می شود. تا اطلاعاتی از جمله مساحت، ابعاد و موقعیت دقیق ملک حاصل شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. بعد از برداشت زمینی ترسیم دقیق نقشه یو تی ام انجام می شود. این نقشه مهر و امضا شده معتبر می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. با ارائه این نقشه و مدارک حقوقی دیگر بعد از طی نمودن مراحل دفتری سند تک برگی برای ملک صادر می شود.

سند تک برگ چیست؟

سند تک برگ سندی امروزی می باشد و توسط اداره ثبت اسناد و مدارک صادر می شود. اسناد قدیمی املاک سند منگوله دار می باشد. و به دلیل معایب آن لازم است اقداماتی برای تبدیل سند دفترچه ای به سند تک برگی انجام شود.

در واقع املاک قدیمی که هنوز سندشان قدیمی است لازم است اقدام به اخذ سند تک برگ نمایند. امروزه هر شخصی ملکی را می سازد و یا خریداری می کند سند تک برگ برای ملک وی صادر می شود. تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ با مراجعه به اداره ثبت اسناد ممکن است.

هزینه صدور سند تک برگی

به طور کلی هزینه مشخصی برای صدور سند تک برگ تعیین نشده است. و عوامل مختلفی در تعیین قیمت صدور سند تک برگ دخیل است. از جمله امکانات ملک، متراژ و مساحت ملک و .. می باشد.

معایب  اسناد قدیمی

اسناد قدیمی معایبی دارند و در نتیجه همین امر سبب به وجود آمدن اسناد قدیمی شده است. در واقع از سال 1390 اسناد تک برگ به وجود آمده اند و جایگزین اسناد قدیمی شده اند.

  • امنیت پایین

در واقع جعل اسناد قدیمی آسان تر از جعل اسناد تک برگ است زیرا اسناد تک برگ حاوی هولوگرام مخصوصی هستند. تا در نتیجه همین امر ممکن است باعث مشکلات حقوقی گردد.

  • تعداد برگ های بالا

اسناد قدیمی از چند برگ تشکیل شده است و همین امر باعث اسراف در مصرف کاغذ می شد.

  • درج نشدن اطلاعات فنی ملک

در گذشته ابزار دقیق برای برآورد اطلاعات فنی ملک وجود نداشت. و در نتیجه اطلاعات فنی ملک در این سند درج نشده است. در واقع این سند به سند حد و حدودی معروف است و همین مشخص نبودن اطلاعات فنی ملک ممکن است باعث به وجود آمدن مشکلاتی می شود.

  • دست نویس بودن

از آنجایی که اسناد قدیمی دست نویس هستند در نتیجه ناخوانا می باشند. این اسناد همواره در معرض نابودی است و در نتیجه با از بین رفتن اطلاعات حق مالکین ضایع می شود.

مزایای اخذ سند تک برگی 

سند تک برگ بعد از سند قدیمی به وجود آمده است و مزایای بسیاری نسبت به اسناد قدیمی دارند. از جمله مزایای سند تک برگ به شرح زیر می باشد.

  • تک برگ بودن

اسناد قدیمی چند برگ بودند و همین امر باعث افزایش مصرف کاغذ می شد. اما این اسناد تک برگ هستند و تنها یک برگ دارند.

  • امنیت بالا

اسناد تک برگ بر خلاف اسناد قدیمی امنیت بالایی دارند. و جعل این اسناد به راحتی ممکن نمی باشد و تقریبا غیر ممکن است. در واقع اداره ثبت اسناد و مدارک هولوگرامی بر روی این سند درج می کند که جعل آن را غیر ممکن می کند.

  • خوانا و سیستمی بودن

از آنجایی که صدور اسناد تک برگ به صورت سیستمی و مکانیزه است در نتیجه بسیار خوانا می باشد. اسناد قدیمی به دلیل دست نویس بودن معمولا ناخوانا بودند.

  • درج اطلاعات فنی کلک

اسناد تک برگ حاوی اطلاعات مکانی ملک می باشد و در واقع به جهت اخذ سند تک برگ نقشه یو تی ام ملک مورد در خواست قرار می گیرد تا این اطلاعات در این سند درج شود. در واقع این سند شامل کروکی دقیق ملک، مساحت و موقعیت منحصر به فرد ملک می باشد.

برای اخذ سند تک برگ چه اقداماتی باید انجام داد؟

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد

در واقع متقاضی در ابتدای امر لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه کند. و فرم های اخذ سند تک برگ را پر نماید. همچنین در این مرحله لازم است تسویه حساب های شهرداری نیز انجام شود. در واقع شهرداری در ازای خدماتی که ارائه می دهد عوارض و مالیات از مالکین دریافت می کند.

  • ارائه سند قدیمی ملک

متقاضی سند تک برگ می بایست در این مرحله سند ملک را به اداره ثبت اسناد ارائه دهد. اما ممکن است سند ملک مفقود شده باشد و موجود نباشد. در نتیجه لازم است ابتدا سند المثنی اخذ گردد.

  • ارائه مدارک و پرداخت هزینه

در این مرحله  لازم است مدارک در خواستی اداره ثبت اسناد ارائه شود. و هزینه های اخذ این سند پرداخت گردد.

  • ذکر آدرس ملک به همراه کروکی

مراحل اخذ سند تک برگی

دولت برای کاهش جرایم صورت گرفته ملکی و کلاهبرداری هایی که به دلیل وجود اسناد قدیمی انجام می شود. در نتیجه مالکین را به اخذ سند تک برگی سوق می دهند. در واقع اخذ سند تک برگی برای ملک به نفع مالک است. کاهش مشکلات سند دفترچه ای، راحتی مردم، پیشرفت امور در ادارات، کاهش کاغذ بازی، دقت بالا، درج کامل اطلاعات فنی ملک از مزایای تبدیل سند قدیمی به تک برگی است.

برای تبدیل سند قدیمی به سند تک برگی لازم است مراحلی را با مراجعه به اداره ثبت اسناد طی نمود. این مراحل شامل:

  • مراجعه به اداره ثبت اسناد
  • پر کردن فرم در خواست اخذ سند تک برگی
  • بررسی دفتر اسناد برای انجام استعلام تا سلامت ملک و سند آن معلوم گردد
  • پرداخت بدهی شهرداری
  • در صورتی که ملک تجاری باشد در نتیجه نامه ای از سازمان نوسازی اخذ می شود تا کاربری ملک معلوم شود.
  • در صورت گم شدن سند منگوبه دار لازم است سند المثنی اخذ شود و در ادامه تبدیل انجام شود.
  • پرداخت هزینه
  • ارائه مدارک در خواستی
  • تهیه نقشه یو تی ام و ارائه آن
  • مراجعه به باجه پستی

تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی

مدارک لازم جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ

  • اصل سند مالکیت
  • اصل بنچاق
  • اصل شناسنامه و کارت ملی
  • آدرس و کد پستی ملک
  • نقشه یو تی ام

هزینه تبدیل سند قدیمی به تک برگی

برای تبدیل سند قدیمی به تک برگی لازم است هزینه ای پرداخت شود. اگر ملک دارای چندین وارث باشد این مبلغ جداگانه دریافت می شود. هزینه انتقال سند قدیمی 150 می باشد. اگر سند در سازمان ثبت اسناد ثبت نشده باشد در نتیجه لازم است هزینه ثبت آن نیز ارائه شود. برای استعلام سند نیز 10000 تومان اخذ می شود. هزینه ارسال سند به آدرس ملک نیز جدا حساب می شود. همچنین به جهت تهیه نقشه یو تی ام نیز لازم است مبلغی به کارشناس رسمی دادگستری پرداخت شود.

هزینه تهیه نقشه یو تی ام بر طبق تعرفه سازمان نقشه برداری کشور تعیین می شود. این تعرفه بر طبق عواملی تغییر می کند و هر ملک با ملک دیگر تفاوت دارد.

اخذ سند تک برگی برای ملکی با سند قدیمی

اسناد دفترچه ای قدیمی ویژگی های منفی ای مثل نا خوانا بودن، کامل نبودن اطلاعات فنی ملک، قابل جعل بودن را دارد. در نتیجه همین امر باعث بروز مشکلاتی می شود. اسناد تک برگی ویژگی های منفی اسناد قدیمی را ندارد و دقت بالا، امنیت بالا و .. را دارد.

برای اینکه بتوان تبدیل سند دفترچه ای به تک برگی انجام داد لازم است به اداره ثبت اسناد مراجعه نمود. در نتیجه نقشه یو تی ام را تهیه کرد. برای تهیه این نقشه می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص در این امر متخصص می باشد و صلاحیت لازم را دارد.

برای تهیه نقشه یو تی ام باید حدود اربعه ملک مشخص باشد. تا کارشناس بتواند مختصات یو تی ام ملک را برداشت و ترسیم کند و در صورت مشخص نبودن چهارگوشه ملک باید جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. جانمایی پلاک ثبتی ملک با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی و قدیمی ملک انجام می شود. با معلوم شدن حدود اربعه اراضی در نتیجه نقشه یو تی ام قابل تهیه خواهد بود. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو فرکانسه استفاده می شود و مختصات یو تی ام ملک برداشت و نقشه یو تی ام ملک را ترسیم و مهر و امضا می شود. این نقشه به اداره ثبت اسناد ارائه می شود. در نتیجه سند تک برگی صادر می شود.

تهیه نقشه یو تی ام برای اخذ سند تک برگی

به طور کلی از آنجایی که اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی ملک نمی باشد. در نتیجه لازم است اقداماتی به حهت معلوم نمودن این اطلاعات انجام شود. بنابراین به جهت تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ نقشه یو تی ام ملک در خواست می شود. نقشه یو تی ام از عرصه ملک در خواست می شود و با تهیه آن اطلاعات فنی ملک معلوم می گردد. در واقع با تهیه این نقشه ابعاد، مساحت و موقعیت دقیق ملک معلوم می شود.

تهیه نقشه یو تی ام utm

به جهت تهیه نقشه یو تی ام لازم است به یک فرد متخصص و با تجربه ای همچون کارشناس رسمی دادگستری مراجعه نمود. تا در نتیجه این نقشه با دقت بالا حاصل شود و اطلاعات فنی به دست آید.

برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و برداشت زمینی انجام می شود در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام با اتوکد انجام می شود. و این نقشه با چاپ و مهر و امضای کارشناس رسمی معتبر می شود و قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

نقشه یو تی ام، نقشه ای با دقت بالا است. که فراهم کردن آن برای ملک باعث می شود موقعیت دقیق ملک حاصل گردد. و همچنین مساحت و ابعاد دقیق ملک و حدود و همسایگی ملک به دست خواهد آمد. این نقشه نقشه ای با مختصات جهانی می باشد.

ادارات و سازمان های مختلف ملکی امروزه نقشه یو تی ام را در خواست می کند از جمله این ادارات اداره ثبت اسناد است. در واقع از مهم ترین کاربرد های نقشه یو تی ام مدرکی برای انجام امور ثبتی ملک است.

این نقشه با دقت بالا و به صورت استاندارد در خواست می شود. پس می بایست حتما این نقشه با تجهیزات دقیقی تهیه گردد. تنها یک فرد متخصص قادر خواهد بود این نقشه را با دقت و فرمت مورد نظر سازمان ها تهیه نماید. هیچگاه قیمت را برای تهیه این نقشه اولویت قرار ندهید زیرا در آن صورت با مراجعه به افراد غیر متخصص که معمولا قیمت های پایینی برای تهیه این نقشه ها پیشنهاد می دهند. در نهایت نقشه با دقت پایینی حاصل می شود. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به فردی همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

این متخصص با استفاده از تجهیزاتی مثل جی پی اس دوفرکانسه گوشه های ملک را برداشت و سپس نقشه ی تی ام ملک را ترسیم و مهر و امضا خواهد کرد. تا قابل ارائه به اداره ثبت اسناد باشد.

تهیه نقشه یو تی ام utm

تهیه نقشه یو تی ام utm

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما