استعلام پلاک ثبتی ملک در تهران

استعلام پلاک ثبتی ملک در تهران

در صورتی که قصد خرید اراضی و یا املاکی را دارید. حتما برای اینکه این معامله به خوبی اتمام بیابد و مشکلی در آینده برایتان پیش نیاید استعلام پلاک ثبتی ملک در تهران را انجام دهید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان متخصصی است که می تواند این استعلام را به خوبی انجام دهد. در نتیجه تمامی اطلاعات ملک حاصل می شود.

در واقع افراد زیادی وجود داشته اند که معامله ملکی را انجام دادند و پس از معامله دچار مشکلات حقوقی شده اند. همچنین برخی از اراضی ملی هستند و در صورتی که فروشنده آن را به فرد بفروشد خریدار ضرر خواهد کرد. همچنین ممکن است سند ملک رهن بانک باشد. همه این شواهد ثابت می کنند که بهتر است این استعلام انجام شود.

برای انجام این استعلام کارشناس با توجه به پلاک ثبتی ملک که در سند ملک درج شده است استعلام را انجام خواهد داد.

در انتها یک گزارشی از نتیجه استعلام تهیه می گردد تا با استفاده از آن معامله انجام شود زیرا در آن صورت همه اطلاعات مربوط به ملک آشکار است. لازم به ذکر است که با معلوم بودن مساحت دقیق ملک می توان معامله ملک را با اطمینان انجام داد. یعنی حتما باید ملک دارای سند تک برگ باشد.

ضرورت استعلام وضعیت ثبتی ملک

به جهت کسب اطلاعات از وضعیت ثبتی ملک استعلام پلاک ثبتی ملک انجام می شود. در واقع به جهت انجام معامله ای مطمئن لازم است اطلاعاتی از ملک حاصل شود. ممکن است ملک و یا سند ملک مشکلی داشته باشد و با انجام این استعلام معلوم می شود. با انجام این استعلام اطلاعاتی همچون کاربری زمین، موات بودن زمین، نقل و انتقالات ملک، تعیین موقعیت ملک، جعلی بودن سند و .. مشخص می شود.

انجام استعلام پلاک ثبتی به این جهت ضرورت دارد زیرا:

  • ممکن است ملک مورد معامله در رهن باشد
  • فروشنده اجازه معامله را نداشته باشد
  • فروشنده ملک واقعی نباشد و سند ملک جعلی باشد

بنابراین قبل از انجام معامله حتما استعلام وضعیت ثبتی ملک را انجام دهید. تا در نتیجه تمامی ویژگی های ملک بررسی شود و در نتیجه در آینده دردسری برای خریدار به وجود نیاید. انجام استعلام وضعیت ثبتی ملک به کمک اسناد و مدارک ثبتی ملک انجام می شود. و انجام آن از عهده کارشناس رسمی دادگستری بر می آید.

پلاک ثبتی چیست؟

در صورتی که درگیر خرید و فروش ملک و یا ساخت و ساز ملک باشید حتما نام پلاک ثبتی و پلاک تفکیکی می بایست به گوشتان خورده باشد. پلاک ثبتی مهم ترین نشانه برای شناسایی ملک است. این پلاک را اداره ثبت اسناد تعیین می کند.

برای شناسایی املاک از پلاک ثبتی ملک استفاده می شود. در حقیقت پلاک ثبتی ملک همانند نام و نام خانوادگی افراد می ماند. برای قطعه مادر پلاک ثبتی اصلی و برای بخش های کوچک تر آن شماره پلاک فرعی صادر می شود. سازمان ثبت اسناد و مدارک تقسیم بندی اراضی را انجام می دهد. تقسیم بندی اراضی انجام می شود تا در نتیجه شناسایی ملک ممکن باشد.

با در دست داشتن پلاک ثبتی ملک می توان به مشخصات و اطلاعات ملک پی برد. پلاک ها به دو نوع پلاک های اصلی و پلاک های فرعی تقسیم می شود.

ثبت شماره پلاک اصلی و فرعی در سند

پلاک های ثبتی به چهارگونه در اسناد رسمی کشور ثبت می شود این روش ها به شرح زیر است:

  • روش اول: به صورت یک شماره اصلی به همراه یک شماره فرعی
  • روش دوم: یک شماره اصلی به همراه چند شماره فرعی
  • روش سوم: به دلیل تفکیک نشدن قطعه مادر صورت می گیرد و تنها یک شماره اصلی است.
  • روش چهارم: به جهت تفکیک قطعات کوچک به کار برده می شود و چند شماره اصلی به همراه چند شماره فرعی است.

مزایای استعلام وضعیت ثبتی ملک

قبل از انجام معامله استعلام وضعیت ثبتی ملک انجام می شود. با انجام این استعلام اطلاعات ملک معلوم می شود و در نتیجه با اطمینان بالا انجام معامله ممکن است. استعلام وضعیت ثبتی ملک مزایای مهمی دارد که شامل:

  • ایجاد امنیت در انجام معاملات ملکی
  • گزارش شرایط ثبتی ملک به طور کامل
  • اطمینان از مشاعی بودن یا غیر مشاعی بودن ملک
  • مشخص شدن شرایط ثبتی ملک
  • در صورتی که ملک موقوفه باشد و نقل و انتقال آن ممکن نباشد. و یا شرایط خاصی برای انتقال ملک وجود داشته باشد مشخص می شود.
  • اگر ملک مور نظر رهن بانک یا مراجع دیکر باشد در نتیجه با انجام این استعلام معلوم می شود.
  • جلوگیری از ضرر و زیان انجام معامله
  • اطمینان حاصل کردن از اینکه مالک رسمی ملک چه کسی است.

انجام استعلام پلاک ثبتی ملک کارشناس رسمی دادگستری

ممکن است که ملک مورد معامله مشکلی داشته باشد که خریدار را بعد از انجام معامله گرفتار کند. برخی از این مشکلات غیر قابل حل هستند یعنی ممکن است خریدار بعد از انجام این معامله ملک را از دست بدهد. و یا اینکه دچار مشکلات حقوقی شود و زمان و هزینه زیادی از دست برود.

بنابراین انجام استعلام پلاک ثبتی ملک در تهران قبل از انجام معامله ضروری است. انجام این استعلام را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. برخی افراد انجام این استعلام را به افراد غیرمتخصص مثل مشاوران دفاتر معاملات ملکی می سپارند. و این افراد از آنجایی که با انجام این معامله سود می برند. بنابراین در صورتی که ملک مشکلی داشته باشد آن را آشکار نمی کنند. کارشناسان رسمی دادگستری با دسترسی به اطلاعات وسیع ثبتی منطقه می توانند بدون جانب داری انجام این استعلام را بر عهده بگیرد. در نتیجه با انجام این استعلام اطلاعات ملک به طور دقیق و کامل معلوم می شود. و در نهایت انجام معامله با انجام این استعلام با اطمینان بالا ممکن خواهد بود.

کارشناس با توجه به سند ملک و پلاک ثبتی مندرج در آن انجام استعلام را آغاز خواهد کرد. در نهایت نتیجه استعلام را به صورت گزارشی تهیه می کند و در اختیار طرفین معامله قرار می دهد. سپس خریدار می تواند با خیال راحت ملک را خریداری نمایند. در صورتی که ملک مشکلی داشته باشد از ضرر بزرگ جلوگیری می شود.

انجام استعلام پلاک ثبتی ملک کارشناس رسمی دادگستری

انجام استعلام پلاک ثبتی ملک کارشناس رسمی دادگستری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تا کنون امتیازی ثت نشده است. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما